שוק המשרדים למכירה בתקופת הקורונה

שוק המשרדים למכירה בתקופת הקורונה

שוק המשרדים למכירה בתקופת הקורונה

תוכן עניינים

שוק המשרדים למכירה חווה תנודות בימים אלו של משבר הקורונה: מאות אלפי מובטלים ועובדים שיצאו לחל"ת, משבר בענף המסעדות, התעופה והתיירות, עובדים שהתרגלו לעבוד מהבית ותחבורה ציבורית משותקת למחצה. אלה ועוד גורמים רבים מייצרים אווירה של חוסר וודאות בשוק.

לקוחות רבים שלנו שואלים האם יש מציאות בשוק? האם מחירי המשרדים למכירה ירדו בעתיד הקרוב או שמא כבר ירדו? האם התשואות על נכסים מניבים עלו, לאחר ששייטו תקופה ארוכה ברמות של 6.5-7%.

מחירי המשרדים למכירה מושפעים מגורמים רבים, ביניהם ניתן למנות את עלויות המימון (ריביות בבנקים), ביקושי השכירות והביקושים של משתמשי קצה, מצב המשק ועוד גורמים. ניתן לומר כי בימים אלו של אמצע חודש מאי 2020, אנחנו נמצאים בתקופת המתנה עם אופק מעט שלילי. אני נזהר בדברי ואומר "מעט שלילי" כיוון שענפים רבים נפגעו במשבר הקורונה ואין לדעת מתי וכיצד יתאוששו. מעטים יחלקו כי המצב שהיה בשוק המשרדים טרם משבר הקורונה לא יחזור במהרה, וכי אנו צפויים לירידה במחירי השכירויות לצד עליה בעלויות המימון. חברות ההיי טק, המהוות גורם מרכזי בשוק זה, אינן ממהרות לבצע שינויים ושדרוגים דרמטיים במשרדיהן, עובדה המורגשת היטב בשוק. אנו צופים כי מחירי משרדים למכירה שעד היום היה קשה להשכירם יירדו משמעותית בטווח הזמן הקרוב. כמו כן, ציפייה של הקונים לתשואות גבוהות מבעבר לצד הגורמים המצויינים לעיל, יגרמו גם למשרדים הנמכרים כנכסים מניבים, להימכר לפי תשואות גבוהות יחסית לשנים האחרונות.

תשואות של 6.5-7% יישמרו רק לנכסים איכותיים המושכרים לשוכרים יציבים וחזקים, במחירי שכירות הגיוניים.

בנוגע לנכסים חדשים או פרויקטים שעתידים להימסר בתוך שנה או שנתיים מהיום, הצפי, וזאת על בסיס משברים קודמים, שאם המשבר הנוכחי לא יימשך זמן רב ויעמיק, שמחירי המכירה יצליחו לשרת את החוב, כך שהמוכר לא יצטרך "להביא כסף מהבית". הבנקים הישראלים ידועים בסבלנותם במקרים אלו, והדבר האחרון שירצו, להערכתנו, הוא להתמודד עם מאסה של משרדים שעליהם למכור. ניתן להעריך שמחירי המכירה יירדו, אך לא מתחת למחירי הרכישה כולל הוצאות. כמובן שהערכה זו תקפה למצב שאין מיתון ארוך וכואב במשק.

משרדים הוצעו למכירה במחירים שלדעתנו היו גבוהים מדי, ולמרביתם, במיוחד בתל אביב יש לאן לרדת. אנו מקווים שהירידה תהיה מתונה ולא תגרום הפסדים למוכרים, ויחד עם זאת תאפשר ללקוחות חדשים להיכנס לשוק.

למשרדנו יש להציע מגוון משרדים למכירה בתל אביב , משרדים להשכרה ברחובות, משרדים להשכרה בתל אביב, ועוד. אנו יודעים ומכירים היטב את השוק, ויש באפשרותנו לנתח את המחיר המוצע כיום לעומת השוק.

צרו קשר

מאמרים שיעניינו אותך